spot_img
14.5 C
Târgu Jiu
vineri, mai 3, 2024
Altele
    AcasăCulturaConferinţa „Brâncuşi şi avangarda românească” este organizată la sediul Institutului Cultural Român...

    Conferinţa „Brâncuşi şi avangarda românească” este organizată la sediul Institutului Cultural Român de la Stockholm

    Conferinţa „Brâncuşi şi avangarda românească” este organizată în data de 19 februarie, de la ora 18.00, la sediul Institutului Cultural Român de la Stockholm, pentru a marca Ziua Naţională Constantin Brâncuşi, sărbătorită de ziua de naştere a marelui sculptor român, supranumit „părintele sculpturii moderne”.

    La 148 de ani de la naşterea lui Brâncuşi, invitaţii evenimentului sunt criticul de artă Cătălin Davidescu şi profesorul de literatură Marius Hentea, care vor susţine, prelegeri în limba engleză despre opera artistului şi legăturile sale cu personalităţi ale avangardei româneşti din Paris. Cele două prelegeri vor fi urmate de o discuţie moderată de Corina Oprea, critic de artă şi curatoare la Moderna Museet, care va evidenţia rolul lui Constantin Brâncuşi în modificarea gândirii plastice din secolul al XX-lea. Discuţia va aprofunda valoarea operei brâncuşiene, în contextul expansiunii avangardei româneşti în viaţa culturală pariziană a secolului trecut. 

    Comunicarea susţinută de criticul de artă Cătălin Davidescu va fi însoţită de imagini, documente  şi informaţii inedite care vor sublinia legătura lui Brâncuşi cu mediul artistic avangardist din Paris, printre apropiaţii săi numărându-se personalităţi importante – Erik Satie, Marcel Duchamp, Tristan Tzara, Appolinaire, Man Ray şi Francisc Picabia. Anii de afirmare internaţională a lui Constantin Brâncuşi au coincis, în perioada 1925-1930, cu vizitele la Paris ale unor tineri artişti  din România, printre care Victor Brauner, Marcel Iancu şi Jacques Hérold, care vor juca un rol important în curentul suprarealist. 

    În intervenţia sa, profesorul Marius Hentea va vorbi despre mediul artistic şi cultural care l-a apropiat pe Brâncuşi şi de alte personalităţi ale avangardei româneşti din Paris, în special de Tristan Tzara. Deşi aveau personalităţi şi estetici diametral opuse, Brâncuşi a fost puternic influenţat de ideile dadaiste inovatoare ale lui Tzara, pe care le-a materializat în modul de reconfigurare şi tehnica asamblării din lucrările sale, în crearea unor obiecte-sculpturi şi semnarea unor manifeste dadaiste în anul 1921. Constantin Brâncuşi se confesa în acest sens, scriind pe o fotografie: „Dada ne va readuce lucrurile la timpul nostru”.  Spre deosebire de stilul cosmopolit de viaţă al lui Tzara, Brâncuşi şi-a dus viaţa ca un simplu ţăran român. Lucrările sale au o puternică încărcătură spirituală, inspirată din viaţa satului, artistul reuşind să îmbine simplitatea artei populare româneşti cu rafinamentul avangardei pariziene. Datorită influenţelor avangardiste, Constantin Brâncuşi a renunţat la elementele secundare prezente până atunci în sculpturi în favoarea evidenţierii esenţei lucrurilor.

    Te-ar mai putea interesa

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.

    Ultima oră!

    Comentarii recente

    error: Content is protected !!
    %d blogeri au apreciat: