spot_img
14.5 C
Târgu Jiu
vineri, mai 3, 2024
Altele
    AcasăCultura„Sărutul“ lui Brâncuși dintr-un cimitir din Paris, închis în cutie

    „Sărutul“ lui Brâncuși dintr-un cimitir din Paris, închis în cutie

    Una dintre operele marelui sculptor Constantin Brâncuși, care se află în cimitirul Montparnasse din Paris, este închisă de mai mulți ani ca într-o colivie. Un gorjean a mers la Paris să viziteze celebra sculptura, dar a avut un șoc când a găsit-o în acest hal.

    „Am fost uimit să constatat că lucrarea este închisă într-o cutie. Am mai fost la Paris și am vizitat opera, iar acum voiam să o revăd, însă nu s-a putut. Nu știu de ce a fost închisă în acea cutie“, a spus Constantin Țăpuș.

    Lucrarea „Sărutul“ este monument funerar și se află la mormântul unei rusoaice, fiind comandat de familia acesteia. Opera este disputată între statul francez și moștenitorii locului de veci și al operei. Are o importanță majoră în sculptura universală, fiind evaluată la peste 50 de milioane de euro. „Lucrarea din anul 1910 a lui Constantin Brâncuși, care se află în cimitirul din Montparnasse, din Paris, este a treia variantă a «Sărutului». Opera, care se află la mormântul Tatianei Rachevskaia, este apreciată de un expert la o valoare cuprinsă între 50 și 80 de milioane de euro, astfel că este normal că există o bătălie foarte mare între moștenitorii ruși și statul francez“, explică Sorin Lory Buliga, cercetător în cadrul Centrului de documentare și cercetare „Constantin Brâncuși“ din Târgu Jiu.

    Opera trebuia restaurată de mai mult timp

    Sorin Lory Buliga spune că opera se află într-o stare avansată de degradare și necesită urgent să fie restaurată. Acesta crede că opera a fost închisă în cutie pentru a fi protejată sau pentru a nu se vedea cât de degradată este: „Am fost la Paris în 2007, 2008 și 2009, unde am organizat anumite manifestări chiar și în cimitirul din Montparnasse, unde am făcut parastas pe data de 16 martie. De fiecare dată mergeam la această lucrare, care este la aproximativ 70 de metri de mormântul lui Brâncuși. Lucrarea este într-o stare proastă. Dacă atingeai ușor cu degetul se desprindeau granule de pe acea gresie. În plus, era cuprinsă de mușchi și licheni, care întrețin umiditatea și distrug piatra. Era într-o stare de degradare. Lucrarea trebuia restaurată de mult. În clipa de față, lucrarea este supravegheată de trei camere de supraveghe și are și un sistem de alarmare. Am impresia că a fost pusă într-o cutie pentru a nu se vedea starea de degradare avansată în care se află.”

    În apropierea „Sărutului“ din cimitirul Montparnasse se află și locul de veci al marelui sculptor român.

    Istoria „Sărutului“ din cimitirul Montparnasse
    Foto: Constantin Țăpuș

    Buliga a povestit cum a fost realizată această lucrare de artă de către Brâncuși, care a devenit acum una dintre cele mai valoroase lucrări din  lume: „La început secolului XX, o tânără rusoaică, Tatianei Rachevskaia, vine la Paris, aceasta fiind dintr-o familie de autoexliați. La Paris, Tatianei Rachevskaia s-a îndrăgostit de un medic de origine română, Solomon Marbais, care o consulta. A urmat o poveste foarte pasională, dar care nu a avut un final fericit, iar sora lui Marbais se duce într-o vizită la Tatianei Rachevskaia și o găsește spânzurată. Mama tinerei rusoaice i-a cerut lui Marbais să-i indice un sculptor român, care să-i facă un monument pentru fata ei, iar acesta l-a recomandat pe Constantin Brâncuși. Există o scrisoare trimisă de mama Tatianei Rachevskaia către Brâncuși. Acesta face lucrarea și i-o vinde cu 200 de franci francezi, o sumă modică la vremea respectivă, însă Brâncuși nu era cunoscut la vremea respectivă. Lucrarea este pusă pe un soclu la mormântul Tatianei Rachevskaia“.

    Statul francez s-a judecat cu moștenitorii ruși

    În anul 2005 a început disputa în instanța de judecată asupra proprietății, la inițiativa unui negustor de obiecte de artă. Înainte de anul 2020, statul francez a făcut demersuri și a considerat că opera din cimitirul Montparnasse este monument de bun național și nu poate fi scos din țară. „Un negustor de artă, Guillaume Duhamel, care colabora cu o casă de licitații importantă din Paris, face cercetări și încearcă să descopere moștenitorii familiei Rachevskaia. Găsește șase moștenitori și, în anul 2005, aceștia trimit scrisori către statul francez și încearcă să demonstreze că sunt moștenitorii lucrării respective și a locului de veci, care sunt indisociabile. Ideea lor era să o ia din cimitir și să o scoată la licitație. Până în anul 2020, justiția franceză a dat dreptate statului francez. Cimitirul din Montparnasse este în proprietatea Primăriei Paris. La 11 decembrie 2020, justiția dă dreptate moștenitorilor, dar se ajunge la o situație paradoxală: au câștigat procesul, dar nu au dreptul să atingă lucrarea“, prezintă Sorin Lory Buliga.

    Lucrarea lui Brâncuși a fost pusă într-o cutie în anul 2018, iar de atunci se află în această situație deplorabilă. „Cel care a inițiat asta a fost chiar negustorul de artă care reprezintă interesele moștenitorilor. A fost pusă în acea cutie pe motiv că trebuie protejată“, a mai adăugat Buliga.

    Câte „Săruturi“ a făcut Brâncuși

    Brâncuși a realizat trei variante ale „Sărutului“, prima aflându-se în muzeul de artă din  Craiova.

    „În anul 1907, el realizează trei lucrări: «Sărutul», «Cumințenia Pământului» și Rugăciunea», care reprezintă debutul sculpturii moderne, care nu mai este o sculptură de imitație, ci de idei, adesea metafizice și religioase. Prima variantă a «Sărutului» se află la Muzeul de Artă din Craiova. A doua variantă a fost făcută în anul 1908, iar a treia variantă a fost realizată în anul 1910 și este singura care este întreagă, deoarece ea prezintă și partea de jos cu picioarele cuplului“, explică Sorin Lory Buliga.

     

    Te-ar mai putea interesa

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.

    Ultima oră!

    Comentarii recente

    error: Content is protected !!
    %d blogeri au apreciat: