spot_img
Altele
    AcasăNationalMinisterul Dobriţoiu: România ar putea cumpăra avioane F-16 la mâna a doua...

    Ministerul Dobriţoiu: România ar putea cumpăra avioane F-16 la mâna a doua din Portugalia sau Olanda

    Ministrul Apărării, Corneliu Dobriţoiu, a declarat, pentru AGERPRES, după întâlnirea cu militarii rezervişti, că o echipă de specialişti va merge în Olanda şi Portugalia pentru a evalua starea tehnică a unor avioane de tip F-16 pe care România ar putea să le cumpere pentru dotarea armatei. „Vom evalua starea tehnică a avioanelor, să vedem dacă ele corespund din punct de vedere tehnic, ce nevoi de up-grade ar avea, cât ar costa şi dacă ni le putem permite sau nu. Se fac evaluările în Portugalia şi în Olanda”, a spus Dobriţoiu. El a admis că ţara noastră ar putea cumpăra avioane F-16 de la portughezi şi olandezi, argumentând că obiectivul strategic al României ar trebui să fie achiziţia de aparate de generaţia a V-a „cu costuri minimale”. „Da (n.r.România ar putea cumpăra avionul de tip F-16 de la portughezi şi olandezi). Pentru că obiectivul strategic al acestei ţări ar trebui să fie aparatul de generaţia a V-a la care am putea avea acces în următorii 20 de ani şi atunci tranziţia de la MIG-uri la aparatul de generaţia a V-a trebuie s-o facem cu costuri minimale. Oricum nu avem bani pentru tranziţie cu aparate noi. Şi atunci această decizie ar avea efecte pe un interval de timp de 40 – 50 chiar 55 de ani pentru că un aparat de generaţia a V-a, nou, are un ciclu de viaţă de până la 35 – 40 de ani”, a explicat ministrul Apărării. Iniţial, România şi-a anunţat intenţia de a cumpăra avioane F-16, „second hand”, de la US Air Force (Forţele Aeriene Americane), dar acum ia în considerare şi achiziţionarea aceluiaşi tip de aparat, dar care provine din armatele altor ţări. „Orice este posibil. Toate opţiunile rămân deschise. Mergem pe varianta cea mai benefică din punct de vedere preţ-calitate, către aparatul de generaţia a V-a”, a completat ministrul Apărării. Mark Gitenstein, ambasadorul SUA la Bucureşti, declara, la 18 mai, că Armata Română trebuie să treacă la o nouă generaţie de avioane. El susţinea că există o discuţie constantă între guvernele celor două ţări privind achiziţionarea de către România de avioane F16, o problemă în acest sens fiind costul foarte ridicat, el afirmând că nu trebuie neapărat să fie avioane noi, pot fi recondiţionate. El a subliniat că cererea iniţială ca SUA să ia în considerare vânzarea de avioane României a venit din partea Guvernului român şi că avioanele recondiţionate pot fi o soluţie. Întrebat dacă sunt „îngheţate” discuţiile privind achiziţionarea de F16, oficialul american a răspuns că discuţii pe această temă au avut loc pe tot parcursul mandatului său. „Nu sunt îngheţate, aşa cum nu sunt nici toate celelalte aspecte ca urmare a schimbării Guvernului”, a conchis Gitenstein. În acelaşi timp, şeful statului a afirmat, la 16 decembrie, în şedinţa CSAT, că în 2015 avioanele de luptă din dotarea armatei îşi epuizează resursa, iar România nu este încă în poziţia de a spune că îşi va respecta obligaţiile asumate atunci când a intrat în NATO. „Se prefigurează o situaţie critică: în 2015, avioanele pe care le avem îşi epuizează resursa, iar România nu este încă în poziţia de a spune că îşi va respecta obligaţiile asumate atunci când a intrat în NATO, şi anume de a contribui cu 48 de astfel de avioane la forţele NATO, dar şi la apărarea propriului teritoriu. În orice caz, ce trebuie să evite România pentru a nu se decredibiliza ca stat membru NATO este să ajungem la situaţia în care alte ţări să vină să ne facă patrularea aeriană. Ea este şi costisitoare şi umilitoare din punct de vedere al capacităţii forţelor armate în general şi al forţelor aeriene în special”, a spus Băsescu, într-o declaraţie susţinută după şedinţa CSAT. El a precizat că nu poate spune câte avioane va putea România să cumpere, în cazul în care se va găsi o soluţie de finanţare. „România s-a angajat ca atunci când face înlocuirea MIG-urilor să o facă cu 48 de avioane multirol. În mod categoric este exclus să ne putem angaja într-un contract pentru 48 de avioane, dar trebuie să începem acest proces, fie că începem cu un avion pe an. (…) V-am spus că nu avem finanţare pentru ele, dar nu pot să nu informez publicul că România se apropie de un moment în care forţele ei aeriene nu vor fi operaţionale, ceea ce este grav din punctul de vedere al securităţii naţionale”, a mai afirmat Traian Băsescu.

    AGERPRES/(A/AS – Andreea Dăscălescu)

    Te-ar mai putea interesa

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.

    Ultima oră!

    Comentarii recente

    error: Content is protected !!
    %d blogeri au apreciat: